ADR recording is regelmatig een hectisch traject. Maar met de juiste specialist kun je het soepel laten verlopen.

De situatieMeedenken, begrip en een snel verloop. De ADR Recordist, meer dan een techneut.

Yes! I like it! Keep this one, but only use the middle part. Combine it with the first part of the previous take and maybe cut back to production at the end. And let’s do another one right away, because I feel we’re on a roll!” zegt de regisseur die samen met mij een plek achter de mixtafel deelt. Het is vrijdagavond, 19:30 p.m., cue 147, take 16. De vijfde dag. Nog een uurtje schat ik zo in. Een eerdere korte break die in de planning staat is uitgesteld omdat de deadline nadert. Ondertussen klopt de productieassistente op de deur met de vraag hoe lang het nog duurt; “de volgende acteur is er al”, zegt ze. Een tandje erbij, en vergeet niet wat de regisseur zojuist gezegd heeft, zeg ik tegen mijzelf. “Okay here we go, cue 147, take 17, action!

Druk baasje

Een ADR recordist is een druk baasje in de studio, hij is namelijk de motor van het hele gebeuren. En als deze motor niet snel genoeg draait worden een aantal belangrijke mensen ineens heel ongeduldig. Hierdoor ontstaan er frustraties die zelfs negatieve gevolgen voor het eind product kunnen hebben. Hoe ga ik als ADR recordist om met deze situaties en zorg ik voor snelle en zorgeloze opname sessie?

Tijdens opnames op de set spelen vaak een van de volgende problemen; dialogen met te veel achtergrondgeluid, technische problemen met de apparatuur, een acteur die niet genoeg projectie geeft, deze problemen worden opgelost in het audio-postproductie traject. Voor iedere regisseur en/of re-recordmixer is Automated Dialogue Replacement daarom van cruciaal belang voor het maken van een succesvolle film of serie.

Een ADR recordist speelt hierin een belangrijke rol. De workflow is alles bepalend. Ik zorg dat er op technisch gebied geen zorgen zijn voor de regisseur, acteur en een eventuele sound supervisor of editor die het ADR proces begeleid. Zij moeten zich volledig kunnen focussen op de lines. Voor mij is voorbereiding nog steeds het halve werk. Simpele dingen als audio en beeld vanaf aparte disks draaien voor een soepele playback, (wordt de regisseur erg vrolijk van), en een efficiënte ADR opname sessie waarin alles tiptop gestructureerd is, voorkomen veel frustraties. Ik zorg dus dat ik alles vooraf controleer zodat ik zo min mogelijk verrassingen tegenkom. Als kers op de taart voorzie ik de regisseur van een sterke bak koffie en de acteur van een karafje verfrissend water. Nu ben ik klaar om te vlammen!

Meedenken

Tijdens de opnames houd je als goede ADR recordist je niet alleen bezig met de techniek. Meedenken met de regisseur en sound supervisor is essentieel. Ik houd ze daarom scherp, geef bij twijfel mijn oordeel en zorg dat ze niks over het hoofd zien (horen). Vaak ben ik als ADR recordist degene die de rust en het overzicht moet bewaren terwijl ik meerdere handelingen tegelijk verricht en verschillende instructies krijg. Het is de kunst om dat allemaal onder controle te houden, daarnaast aan te vullen waar nodig, en ondertussen ervoor te zorgen dat de techniek het proces niet vertraagd. Of waar ik zelf naar streef; blijf ze altijd een stapje voor! Als je baas blijft over de techniek, win je vertrouwen bij zowel de regisseur, de sound supervisor en de acteur. De sfeer wordt ontspannen, de productiviteit gaat omhoog en de kosten naar beneden. Je zit immers samen in de studio en vaak voor meerdere dagen. Een soepele professionele samenwerking is essentieel.

Wanneer de opnames zijn afgerond is de ADR recordist degene die nog even moet doorwerken. Ik zorg dat er binnen een paar minuten een export sessie naar de dialoog editor verstuurd is. En ‘last but not least’,  maak back-ups, zodat er te allen tijden beschikbaarheid over originele files is. Zo kun je als regisseur, acteur of sound supervisor met een gerust en voldaan gevoel naar buiten lopen.

Robin Overeem | ADR recordist bij Cinemeta