VFX Breakdown ‘De Dirigent’

Visual effects (VFX of special effects) zijn in Nederland op hoog niveau en wordt alleen maar beter.
Ons laatste grote project is de speelfilm ‘De Dirigent’ (#DirigentDeFilm).

Deze speelfilm (137 min.) is de door Maria Peters geschreven en geregisseerde film over het leven van Antonia Brico. Producent Shooting Star Filmcompany vroeg Cinemeta voor de postproductie van zowel het geluid als het beeld. De werkzaamheden in onze studio’s omvatte dus ADR, mixage, foley, sounddesign en Dolby 5.1 mastering, als ook kleurcorrectie, DCP mastering en visual effects.  Cinemeta ’s visual effects supervisor Joris Vos werkte samen met compositor Jord de Wilde aan een groot aantal shots van deze film, waarbij er enkele stevige uitdagingen lagen.
De setting in de jaren 20 en verschillende locaties onder het scherp toeziend oog van Maria Peters die veel waarde hecht aan authenticiteit, komen overtuigend over (melden meerdere recensies) en dat is waar het om gaat bij special effects.

Om te laten zien wat er nodig is om dit alles tot een resultaat te brengen waar alle betrokkenen zeer gelukkig mee zijn hebben we een breakdown van enkele shots gemaakt.

Gekoppeld aan het cash rebate programma vanuit ‘Het Nederlands Filmfonds’ is het internationaal ook zeer interessant om de verkregen subsidie ook daadwerkelijk hier in Nederland te besteden. Dat geldt voor visual effects, maar ook voor onze andere diensten om het maximale samen met de opdrachtgever uit de productie te halen.

Schitterend & onder één dak

Wij hebben de afgelopen maanden ontzettend fijn samengewerkt aan ‘De Dirigent’ met Cinemeta.
Het was een grote internationale productie en niets was Cinemeta te veel. Het was een behoorlijke klus. Zowel voor het beeld als het geluid.
Voor het beeld kregen we prachtige kleurcorrectie (colorgrading) en effecten met sneeuw, regen, Skylines van New York en Belijn, geheel in 3D opgebouwd echt schitterend.
Het geluid is ook afgewerkt bij Cinemeta, en dat was voor deze film extra moeilijk omdat er concerten in voorkwamen. Het geluid van De Dirigent had op sommige plaatsen meer dan 100 kanalen (muziek, dialogen, Foley, Atmosferen, dubbings en sync sound/setnoises) omdat er ook veel orkesten in voorkwamen. Het grote voordeel van Cinemeta is dat alles onder één dak zit. Door de enorme flexibiliteit van Cinemeta konden we vrij makkelijk en snel van ruimtes wisselen, en meerdere processing tegelijk beoordelen. Zowel voor het beeld als het geluid. Het klinkt misschien een beetje als reclame maken voor Cinemeta, maar dat is het ook eigenlijk want we hebben op ontzettend professionele en prettige wijze samengewerkt. Van A tot Z, de gehele postproductie is ons uit handen genomen. Dus Geluid en Beeld, vanaf aanleveren ruw materiaal beeld en geluid tot DCP. Vaak denk je bij postproductie aan CGI, Conform en het omvangrijke geluidstraject, maar het is ook het maken van titels, aftiteling en het maken van ondertitels in meerdere talen en het aanleveren van een enorme delivery-list. Het in alles fases de film goed kunnen beoordelen op het grote doek maakt het totaalpakket wat Cinemeta ons kon leveren compleet. Wij zullen zeker bij de eerstvolgende gelegenheid weer met Cinemeta werken. Het was een feestje.

Dave Schram

Producent, Shooting Star Filmcompany